pEace~~!!

~SeSuKaati akU nk tuLih Ape poN~~~ mAnA yg bAik blh jd iKutan...maNa yg tAk eLoK jaDikaN SemPadaN~~ ;)
*Beberapa koLeksi resepi di dlm bLog ini adalah berdasarkan peNgalaman sendiri&utk rujukan sendiri di masa hadapan dan blh dirujuk pd saper2 yg sudi..tp awas! sekiranya hasillnya tdk memuaskan..itu adalah tanggungjwb anda yeeee~~*


Friday, August 6, 2010

Tips mengadun dan membakar kek

Tips2 ini dipetik dari ruangan Dari Dapur Azli Razali, akhbar utusan malaysia 4 jun 2010...
Basically, tips ini juga saya belajar dr mama saya b4 terjumpa article ni...tips from my mum adalah lebih kurang mcm dlm article ni gak....
Masa lepak dgn kekwn...kekdg sembang psl bab masak2 ni...ade gak yg complain, kek nye tak penah menjadi..tak naik...bantat..keras...hancur...lambat masak.. So, saya nk share lah tips yg berguna utk buat kek yg beshhhh!!

Asas2 mengadun kek

1) Pastikan mentega dan gula dipukul sehingga gebu dan putih utk mendapatkan tekstur kek yg halus dan mulus =P (biar gula hancur sepenuhnya)...oh ye, time kacau dan bancuh kek ni, kene guna satu arah je...jgn kacau mcm masak gulai!..nanti payah le nak gebu..

2) Masukkan telur satu persatu dan bancuh dgn perlahan agar ia bercampur sebati dgn mentega dan gula (biasa saya dgr kekwn buat kek yg x jadi ni...diorg pg pukul semua telur sekali gus, patut la x jadi!....erm ingat ye, kita bkn buat bengkang @ kueh lain)

3) Selang-selikan membancuh tepung dan cecair spt telur atau susu supaya adunan sebati...
tips dari mama saya; nk masukkan tepung tu kene tgk keadaan adunan kek itu...sometimes kita x ikut 100% dr resepi...nanti silap haribln kek kita tu kalo baling ke dinding pun tak pecah hahahah! dr pengalaman saya....adunan tu dah ok, bila kita angkat senduk...adunan tu pekat, tak berapa menitik...
one more thing! bila nak masukkan telur tu, jgn terus bubuh dlm adunan, letak dlm mangkuk lain....huhu mama saya pernah terkena..terus je masuk telur dlm adunan..tup2 termasuk telur busuk! ape lagi bergegar umah saya hari tu~~ tensen mak saya..penat dia adun kek itu..last2 kene buang suma=P

4) Panaskan ketuhar 10 minit sblm membakar kek. Suhu yg sesuai utk membakar kek adalah 180 darjah celcius. Pemanasan awal utk membakar adalah perlu utk mengelakkan kek menjadi bantat atau tidak naik..
tp sometimes, depends on jenis oven....mcm oven saya tak blh 180 darjah celcius...huuu hitam le kek aku, so kurangkan kkedg sampai 150 darjah celcius! pastu kena guna api atas bawah (both)..dah nak dekat masak or nk masak sikit lg br tukar api bwh or atas depends keadaan kek itu..

5) Jgn menggunakan acuan yg terlalu besar atau terlalu kecil. Kebiasaannya paras adunan perlu diisi tiga perempat penuh di dlm acuan agar kek yg dibakar tdk melimpah semasa sdg dibakar.

6) Tahap kestabilan kek semasa membakar adalah selepas 20 minit. Pintu yg dibuka kurang dari 20 minit akan mengganggu udara panas dlm oven dan menyebabkan kek jatuh.

7) Jangan membakar kek terlalu lama krn akan menyebabkan kek kering

8) Guna pencucuk kek utk menguji kek yg telah masak (cocoks kek itu...tgk kat hujung pencucuk tu, kalo terlekat adunan...maknanya tak masak lg tuh...tp if tak lekat apa2..masak le tuh ;P). Selain itu jika di permukaan tepi kek telah merenggang dari acuan juga menandakan kek sudah masak.

ok lah rasanye ni je kut tips yg blh dishare...
hehe saya sendiri pun masih dlm stage nk improvekan kemahiran yg ade dlm diri nih...kkdg ade jugak tersilap =P...tp papehal bende2 ni kena practice! jgn ckp takde bakat nk masak....saya sendiri pun dah start practice since darjah dua lg...huhu kene pakse masuk dapor hihihihi!!

No comments:

Post a Comment