pEace~~!!

~SeSuKaati akU nk tuLih Ape poN~~~ mAnA yg bAik blh jd iKutan...maNa yg tAk eLoK jaDikaN SemPadaN~~ ;)
*Beberapa koLeksi resepi di dlm bLog ini adalah berdasarkan peNgalaman sendiri&utk rujukan sendiri di masa hadapan dan blh dirujuk pd saper2 yg sudi..tp awas! sekiranya hasillnya tdk memuaskan..itu adalah tanggungjwb anda yeeee~~*


Thursday, August 12, 2010

kueh tepung pelita/limas/boat




























kueh tepung pelita ni mmg menjadi kegemaran ramai terutamanye masa bln pose ni...pantang nampak ade jual kt bazar, mesti beli buat juadah berbuka....tapi tu zmn time study kat U dulu...mana ade masa nk masak2 kueh ni...lg pun mmg tak reti nk buat pun! Kueh ni mmg jd kueh favourite dr zmn berzmn sejak zmn tok nenek kita dulu....ni kira kueh org tua2 lah...

kat area negeri k.kangsar, kg belah abah saya...atau pun maybe kt perak kueh ni terkenal dipanggil sbg kueh limas...tp kalo ikut bahasa betul, namanye kueh tepung pelita..tp org zmn skrg lg canggih, diorg panggil kueh boat! amik ko~~ senang nk kenal kononnyeee...mungkin bentuknye mcm boat....

skrg ni tgh takde keje...so, saya amik la peluang belajar cara2 nk buat kueh ni dgn mama saya...dia pun ingat2 lupa...maklumlah kueh ni sthn sekali je buat...masa bln pose je rajin buat! Mama saya pun belajar buat kueh ni dr arwah mak abah saya...(arwah opah saye le tu)...mujur mama belajar...kalo tak, pupus lah warisan masakan dulu2 ni...sbg generasi muda...saya rasa elok la kita belajar...supaya ia berkekalan hingga ke generasi akan dtg...

Kt sini bahan2 dan cara2 nk wat kueh tepung pelita ni...stlh direvised oleh cik mama saya ;P

Bahan2

Daun pisang utk dibentuk menjadi spt boat
2 cawan tepung gandum
suku sudu besar tepung beras
31/2 cawan air pandan (dr daun pandan yg dikisar)
1 cawan stgh santan pekat
1/2 sudu teh garam
gula


Cara2

1) Bentukkan daun pisang menjadi kotak2 boat
2) Tepung gandum dibancuh bersama air pandan. Bancuh hingga sebati tetapi dlm keadaan cair. (kalo pekat sgt....tambahkan skit air)
3) Bancuh santan pekat bersama 1/2 sudu teh garam dan suku sudu besar tepung beras.

Lapisan (1)

1) Panaskan air kukusan
2) Aturkan bekas2 boat yg telah dibentuk di dlm periuk kukusan
3) Masukkan 1 sudu besar gula ke dlm setiap boat (bergantung kpd saiz boat tu....sekiranya kecil, bubuh 1/2 sudu besar gula)
4) Kemudian, masukkan adunan tepung gandum yg dicampur dgn air pandan td.
5) Kukuskan hingga masak dlm kira2 10-15 minit..


Lapisan (2)

1) Setelah, adunan tepung itu membeku dan masak, masukkan dlm kira2 2-3 sudu besar santan yg dibancuh bersama tepung beras dan sedikit garam td.
2) Kukus lagi hingga 20-25 minit utk masak sepenuhnya
Kemudian, angkat dan biarkan sejuk seketika sblm dihidangkan..
p/s: kotak2 boat tu hendaklah dibentuk menjadi tegang...hehe saya punya boat tak berapa tegang...psl tu tak nampak kemas sgt,
Satu lg, masa masak tu pastikan tudung periuk kukusan tu ditutup kemas supaya wap tidak terkeluar, dan air wap itu jgn biar bertitik di dlm kuih...kalo tak jd mcm kueh saya ni...nampak santan lapisan atas sekali tu tak rata

No comments:

Post a Comment