pEace~~!!

~SeSuKaati akU nk tuLih Ape poN~~~ mAnA yg bAik blh jd iKutan...maNa yg tAk eLoK jaDikaN SemPadaN~~ ;)
*Beberapa koLeksi resepi di dlm bLog ini adalah berdasarkan peNgalaman sendiri&utk rujukan sendiri di masa hadapan dan blh dirujuk pd saper2 yg sudi..tp awas! sekiranya hasillnya tdk memuaskan..itu adalah tanggungjwb anda yeeee~~*


Thursday, August 19, 2010

Nonny Doddy tinggal kenangan~~

Nonny Doddy...wabbit aku yg tinggal dlm kenangan =(
Windu sgt kat bebdk tu...tp apakan daya...dah mampos dua2 ekor tu~~
nTah la...dah sampai masanye...
yang pasti aku sempat bela pun dlm masa 5 bln je....
member bagi....tp agak sedih tgk keadaan rabbit tu pd mula...
kurap bersepah di sana sini....
bkn sedih psl aku dpt arnab yg dah berkurap...
tp sedih, arnab tu seolah2 mcm kene buang cara baik je oleh tuan dia...
So, aku bertungkus lumus jaga bebdk tu....aku buat mcm anak aku sendiri...(w/pun aku tade anak lg)
makan di jaga...tpt tido ku jaga....mandi 2 kali seminggu...pastu tetiap hari aku pelok bebdk tu!
Sayangnye...hanya Allah yang tahu~~
Siap sapu ubat kurap lg.....pg kuar lepak dgn kekwn pun...tak kuar lama2...psl tanak tinggalkan bebdk tu lama2 bersendirian...

Si nonny mmg selalu sakit...dia wabbit betina...
memula sakit..panik gak aku...psl dia tanak mamam...
haha ape yg aku buat? nak tau?
aku amik dukung bdk nonny ni...pastu suap epal hijau (favourite dia), nasib baik dia mkn...
aku tau, setiap kali dia sakit...bila bukak pintu reban bebdk tu...otomatik si nonny ni kuar dok atas riba aku....silap2 dia berdiri cium pipi aku (geli aku, dgn misai pjg dia yg kaler putih tu)...kononnye nk bg tau le tu...dia sakit! huh betapa manjanye dia....
Selalu masuk bilik abah mama dok bwh katil...last2 abah pujok suh kuar..tu pun kene umpan dgn epal hijau...
hehe kalo dia bengang~~ abis le...dia kencing sesuka hati dia je! hmm satu lg hobi dia suka gigit manja kain aku....nasib baik tak carik!













Ini lah nonny~~~


Nonny sgt nakal...dok dlm mangkuk mkn, buat mcm toiletplak mangkuk tu.












tgk tu siap smackdown dgn si bdk doddy plak..


Meh kita citer psl si doddy plak...
Doddy ni wabbit jantan
Sgt sian tgk dia...psl byk gile kurap kt telinga dia...
Doddy, ni baik skit, tak senakal si nonny
Memula tu...dia agak mongok skit...berak rata2...kencing plak sesuka hati...
tp lama2 dia paham yg aku tak suke attitude ni...
pastu dia mmg jarang buat aku naik hangin...dia pun tak dok atas riba aku mcm nonny
...maybe dia tau, yg dia ade penyakit kulit..
tp aku tetap sayang dia....
sapu ubat kat telinga dia...memula tu dia mengeligat sakit...lama2 dia dah ok....paham kut, niat aku nk tlg dia!
tak penah suke2 cakar or gigit aku...dia sgt baik, tak mcm nonny...penuh parut tgn aku dgn cakaran beliau!
tp kuat gile mkn...selalu berebut epal hijau dgn nonny..







Inilah doDDy....suka posing bile nk tangkap gambor!












Doddy tgh best dgn dunianya sendiri kt halaman umah iPoh =)






Tp malangnye....bkn main aku jaga ala2 mcm menatang minyak yg penuh~~ tp mrk tetap sakit gak...utk meninggalkan ku buat selamanya...
Silap aku gak~~ tak peka dgn perkembangan mrk....Doddy dah mula naik gatal, sibuk nk mengawan dgn si nonny..
aku ni ingat takde apa2...tak asingkan bebdk tu...
last2...nonny yg jatuh sakit...psl kene effection masa mengawan...maklumlah si doddy ni ade kurap...
nonny cirit birit, selsema...dan lemah sgt2...
aku yg susah hati gile...berusaha bwk pg klinik haiwan....(jenuh gak aku cari)
Akhirnya...nonny dibwk jumpe doktor....
kene cocok 2 kali...
tp doktor kata...nonny ni arnab yg baik...senang cocok...senang suap ubat...kalo arnab lain susah gak..
pastu aku bwk balik...cuba rawat dia..bg ubat dia...
lama2 aku tgk mcm dah ok skit...



Inilah ubat2 utk wabbit ku

























Nonny yg monyok....masa nk mamam obat











Tp nak buat camne.....dah ditakdirkan Nonny mati jugak akhirnya, w/pun aku puas berusaha utk menyelamatkannya...

Sgt sedih~~ psl dia mati dpn aku...
masih ingat time tu....aku nk cuci mata dia yg penuh dgn taik mata....pastu nk suap ubat..
Tetiba~~~ dia tetiba berdiri dlm reban dia....sambil memaut dan terbukak2 mulot dia....dan sampai terkeluar2 suara dia...yg mmg aku tak penah dgr suara dia b4 ni...
dan lps tu...dia terguling2 dpn aku...seolah sakit yg amat sgt!
aku panik..tergamam...dan terkedu....
aku nangis dan jerit panggil mama...tp mama tak mo tgk uwaaa!!
teresak2..meratapi kematian nonny...sampai mama call abah suh pujuk aku...='(
..ptg tu atas kudrat aku sendiri, aku gali kubor nonny dan tanam dia kt blkg apartment aku tuh...
3 hari lps kematian nonny...aku masih menangis dan terkenangkan dia....gara2 aku tekejut tgk nonny mati dpn aku..




2 minggu lepas tu...doddy plak nyusul....tp aku tak tgk...
aku tau yg dia mati mlm tu...dgr mcm dia sdg mengelepur dlm reban dia
doddy pun sakit...lps nonny mati =(
pagi esok~~ aku tgk dia dah keras...
tp ptg tu nasib baik...tukang cuci blok blom balik lg...so, mintak tlg dia gali kubor doddy...=(


Tinggal la kenangan rabbit aku tuh....reban mrk masih ada lg...
simpan je la~~ kut nk membela lg
tp yg pasti bkn buat masa skrg!

No comments:

Post a Comment