pEace~~!!

~SeSuKaati akU nk tuLih Ape poN~~~ mAnA yg bAik blh jd iKutan...maNa yg tAk eLoK jaDikaN SemPadaN~~ ;)
*Beberapa koLeksi resepi di dlm bLog ini adalah berdasarkan peNgalaman sendiri&utk rujukan sendiri di masa hadapan dan blh dirujuk pd saper2 yg sudi..tp awas! sekiranya hasillnya tdk memuaskan..itu adalah tanggungjwb anda yeeee~~*


Monday, August 16, 2010

Kisah Tempek Pisang/Lempeng Pisang di suatu ptg ;)







Kueh tempek pisang atau dikenali sbg lempeng pisang..atau dlm bahasa inggeris nye 'banana pancake' blh dikategorikan kueh org dolu2...kreatif gak ye org2 lama ni...pisang ni diorg dah tak tau nak buat ape, dilenyek2..pastu dibuat lempeng...






Last weekend...luckily, mama mcm memahami je aku ni rasa mls nk masak ala2 mcm tahap tapir tu...atau kata lain takde moodssss mau masak~~ suh aku buat kueh tempek pisang..itu pun memandangkan pisang kebun yg bertimbun di tepi dapor...kebetulan daun pisang masih fresh baru amik dr kebuuuun...

So, aku tgh best golek2 dpn tV tu (best ape, golek dpn tV time bln pose ni =P )...bangun ke dapor..lalu memulakan aktiviti menempek pisang...tu pun dgn muke yg penuh 'toye' psl lps dgr siren dari cik mama.....tu pun blm dgr lg siren dari incik bos besor! nyaris je tu~~~

Tp dek krn sian tgk mama terhempas pulas memasak di dapor ala2 mcm nk berperang tu...saya pun merelakan diri masuk ke medan pertempuran utk persiapan berbuka pose....

Lalu, cik mama pun menyuakan aku pisang2 yg dah nk lembek tu...maklomlah, bln pose ni pisang tak berapa laku...

Nak buat tempek pisang ni, aku gunakan pisang yg bernama 'awak'..yg ade bijik tu....negeri lain maybe panggil nama lain kut~~~

oklah ni bahan2 yg simple gile tahap dewa ni..aku rasa bdk tadika pun blh buat kueh ni..;P

Bahan2


7-8 biji pisang awak
2 senduk tepung gandum (aku guna senduk nasik hari tu)
garam sikit
kelapa parut...(kalo blh kaler putih)
Daun pisang


Cara2..

1) Memula cari 7-8 biji pisang yg lembek...
mengikut petua arwah opah aku, pisang tu b4 nk dibuang kulit...dia ckp kita kene gelek2 pisang guna dua tgn...bkn gelek atas lantai! gelek antara 2 tgn kita la....tp jgn sampai hancuss plak...
rasanya maybe nk bg sng kita nk lenyek nanti kut!...erm tak sempat nk tanya kt arwah kenapa kene buat camtu....

2) Pastu, buang kulit pisang....dan kita lenyek sampai hancusss!! dah lenyek sampai hancur, bubuh garam 1/2 sudu kecil..ke dlm pisang yg dilenyek tu...dan gaul rata....
hari tu, tak buh gule....psl pisang tu dah manis...tp kalo rasa nk manis lg tambahkan skit gule..

3) Kemudian masukkan tepung gandum....jgn le byk sgt! mcm hari tu just bubuh tak sampai 2 senduk penuh pun tepung gandum tu....

4) Dah siap...kemudian layurkan daun pisang di atas api...

5) Pastu, trim dulu daun pisang tu...jgn main tempek je adunan tu...potong daun pisang tu dlm pjg 10cm (agak2 je la), bucu daun kita ptg jd bujur skit...
...kkdg presentation tu penting dari rasa mknan tu...tak caya? cuba mkn kt hotel...rasanya tak le seberapa, tp oleh krn persembahan, gubahan masakan tu...menyebabkan kita terliur, dan rasa mcm best je mknan tu ;p

6) dah siap trim daun pisang tu....amik dlm 1-1 1/2 sudu besar adunan pisang tu, tempek ataupun ratakan di atas tgh daun pisang...kemudian, letakkan kelapa parut (yg dicampur dgn 1/2 sudu kecil garam) sbyk 1/2 sudu besar ditgh adunan itu...

7) Lipat dua...kemaskan
Ulangi, hingga adunan habis....

8) Pastu, bakar tempek/lempeng pisang tu dlm 15-20 minit...hingga masak...

9) Last sekali hidangkan!






Hehehe, dlm malas2 aku ptg tu...menjadi gak kueh tempek ni...hmmm, sampai berebut dgn incik abah...dia ckp tempek pisang aku buat tuh, besh! dia suke~~

No comments:

Post a Comment