pEace~~!!

~SeSuKaati akU nk tuLih Ape poN~~~ mAnA yg bAik blh jd iKutan...maNa yg tAk eLoK jaDikaN SemPadaN~~ ;)
*Beberapa koLeksi resepi di dlm bLog ini adalah berdasarkan peNgalaman sendiri&utk rujukan sendiri di masa hadapan dan blh dirujuk pd saper2 yg sudi..tp awas! sekiranya hasillnya tdk memuaskan..itu adalah tanggungjwb anda yeeee~~*


Monday, August 16, 2010

Episod hidop 1

hmmm diam tak diam...dah nak masuk 6 hari dah puasa...huh cepatnye masa berlalu~~
yg aku ni mmg tak kira hari....men pose je, lantak la dah brape hari pun....heheh tup2 sedar2 dah nk dekat seminggu..

Setakat ini alhamdulillah...ibadat masih maintain dan konsisten....terawih masih follow lg...best gak sembahyang dekat masjid kt kem tentera ini - wardieburn camp...kat je dgn umah aku, setapak indah itu...agak selesa solat di situ...tak berapa ramai org sgt....ade aircond....dan tok imam pun ok...just bebdk je bising skit...adoi~~

and so far...aku tak penah lg menjengah ke bazar ramadhan...yg dekat dgn umah aku tuh....lebih prefer masak yg ala kadar saje....bkn ape, puas hati masak sendiri nih..maklumlah dah lame aku mkn membeli bln2 pose ni...study le katakan..

Papehal...aku harap suma ini berterusan....at least aku blh blajar masak2...yg selama ini aku asyik terperuk dgn buku jeee...

Cuma satu je aku tak berapa suke tgk environment skrg....kebykan dari kita lebih pk nk beraya dari nk beramal ibadat....baru masuk seminggu berpuasa, lagu raya berkumandang di radio, iklan tV...pastu kaum2 hawa ni, sibuk lah dgn beskut raya nye...baju raya nye...perabot raya nye..duit raya nye..
Ye betul, abis ramadhan ni mmg kita akan beraya, insyaAllah....tp papehal biarlah kita mengimarakkan bln pose tu dulu...dan agak menyedihkan ade gak org counting a days utk beraya....seolah2 takde makna je bln ramadhan ni.....kekdg aku sedih tgk sikap org2 kita ni....bln yg penuh mulia ini berlalu dgn begitu saja~~

Pada hal time ni lah kita perbykkan ibadat, betulkan mana2 yg terkurang tu, at least tunjukkan tanda terima kasih kita kat Allah SWT, psl Dia telah beri nikmat yg byk dlm hidop kita ni...badan yg sihat...rezeki melimpah ruah...keluarga bahagia....dan mcm2 lg laaa...

Bg aku, setiap kali beribadat terutama di bln pose ni, sbnrnya aku hanya mengharapkan Dia ampunkan dosa aku...Dia terima ibadat ku...dan berkati hidupku ini...takmo mintak mcm2 sgt..psl kekdg aku rasa malu dgn diri sendiri...mintak itu ini, tp kita selalu lupakan Dia..selalu buat dosa...selalu leka...Tu pun ape yg kita mintak...Dia masih perkenankan...krn Allah itu maha penyayang...dan jgn berpra sangka dgnNya...

Satu lg peel manusia...bila senang, kita lupe kan dia...tp bile dah ditimpa musibah kita dok merayu2 kat Dia...ni pun terjadi dlm diri ku juga...sorg hamba yg lemah...huh....

Bkn aku nk ckp diri ini baik sgt....kdg2 tersadung jugak langkah ini....kkdg terbabas gak aku berkata2...tp sbg manusia biasa, aku ingin buat yg terbaik utk bln mulia ini...sentiasa berazam di dlm hati...utk menjadi seorg hamba yg sejati disisiNya yg Agung...krn Allah itu tidak menilai seseorg itu dgn rupa paras, harta pangkat atau kedudukan...tetapi lebih menilai kpd amalan2 dan juga keikhlasan kita mentauhidkanNya...Allah yg maha Esa!.

Keihklasan itu amat penting~~ kita beribadat, buat sesuatu yg baik bkn niat utk menunjuk2..tp semata2 utk mendpt keredhaan dariNya..

Yg pasti bg aku...kita sbg manusia biasa tak mampu utk menilai keikhlasan insan lain...kkdg, aku pelik gak...sestgh org yg kategori terasa diri dia tu baik...selalu melihat atau memandang rendah insan lain...melihat org lain tu tak baik...dan sbgnya...siapa kita nk menilai dan menjatuhkan hukum kt org lain? hanya Allah sahaja yg layak... krn Dia saja yg tau ape yg terdetik di hati kita! dan sedarlah kita pun makhluk yg dijadikan olehNya...dan bersyukurlah kita dilahirkan sbg manusia...jd khalifah di bumi ini...psl makhluk lain tak sanggup! gunung-ganang pun ckp tak mau~~ So, kita makhluk yg tinggi tarafnya....so, jdlah seorg hamba yg berguna di alam fana ini...ingat Allah tak kan menjadikan sesuatu dgn sia2...apatah lg kita ni sbg sorg manusia~~

Ramadhan kali ini..aku rasa bersyukur, krn dpt meluangkan masa bersama mama abah yg tersayang....aku sanggup korbankan masa2 bergembira bersama kwn2...biarpun ade kwn2 menjemput berbuka pose same2...bkn aku nk menyombong...tp kali ini, aku benar2 ingin bersama ibu bapa dan keluarga.....cukuplah aku dgn dunia ku sendiri...dan bg chance kat aku utk mengembirakan hati kedua2 ibu bapa....terlalu byk mrk berkorban utk ku! aku takut sekiranya Ramadhan ini adalah Ramadhan terakhir bersama mereka.....masa2 terakhir utk berbuka dan bersahur bersama mrk...kita tak tau apa yg akan terjadi pd thn dpn..ntah2 aku yg 'dijemput' dahulu...Wallahualam...takutnye aku! rasanya mcm tak ready je lg~~ Malu dan takut nak ngadap Allah dlm keadaan yg penuh dosa ini...huhu aku ni insan biasa selalu buat salah!

Yang pasti...sehingga ke saat ini aku dah maafkan kat saper2 je buat salah dgn aku....pada yg kata aku kat belakang....fitnah aku...perasangka buruk...dan segala2 sifat2 mazmumah itu...dah lama aku maafkan...tanak simpan dlm hati.....dan aku cuba, setiap kali sblm tido mlm...pasti aku maafkan semua kesalahan makhluk2 di sekeliling ku...mana tau esok aku dah tak sedar dah! huhu....lgpun sesak dada ku...bila aku rasa nk marah atau berdendam dgn org...So, takyah simpan lama2 dlm hati....takut pendek umo je kang!

biasa kalo aku hangin dikira tahap maximum...aku hanya mendiamkan diri...kekwn rapat paham sgt dgn peel aku nih...kalo aku diam seribu bahasa...pasti ade yg tak kena! bKn ape, aku malas nk pot-pet2 sekiranya kata2 aku nih akan melukakan hati org lain...abis bengang pun aku terajang katil ke, kerusi ke, tumbuk dinding ke, pastu dah penat aku tido! cool bebeh~~dan agak kelakar aku takkan nangis kalo aku marah sgt!!! tak kuar air mata itu~~ penah terjd masa aku keja dulu, krn terlalu bengang dgn bos dan kemarahan tdk blh terkawal, main hempas je file dpn dia...pastu aku blah! dan bos aku pun terkedu! hahahahaha~~ cukup thn...kontrak tak blh smbg hahaha!!

tp kalo, aku masih pot-pet2...marah2 gak...tp sempat melawak lg tuh...tu x kira marah sgt hehehe =P

(to be continue)

No comments:

Post a Comment